måndag 27 oktober 2008

Stickning med fyrkantiga stickor

Första testet med de fyrkantiga stickorna är avklarat, och det utföll till belåtenhet, kändes lite konstigt först med den fyrkantiga formen men den känslan gick snabbt över.

Stickorna är lätta, väger nästan ingenting känns det som, och formen gör att det är lättare att få grepp om än med vanliga runda stickor, garnet glider lätt då de har en annan finish än vanliga trästickor, framför allt så fick jag inte ont i fingrar när jag stickade. Testet blev en orm efter mönster från Morehouse, det var inte så många maskor, men den blev istället ganska lång. Vet inte riktigt när den ska användas, passar kanske inte så bra på en "tant" på 60+, men jag tror inte att jag bryr mig om vad som passar eller inte passar.

Garnet jag använde var tänkt att bli ett par sockor till mig, men det fick bli ormen istället. Nu har jag stickat ormar, krokodiler, larver och får nästa djur jag ska ge mig på blir nog en skunk också den efter mönster från Morehouse.

För några år sedan fick jag tag på en "dikt" av Brita Lönn, fritt efter Jenny Joseph. Kom att tänka på den nu om vad som passar eller inte passar vid en viss ålder, den heter Varning håll till godo.

När jag är en gammal kvinna ska jag gå klädd i purpur, och en röd hatt som inte passar till, och jag ska slösa min pension på konjak och sommarhandskar och på satinsandaler och så ska jag säga det finns inga pengar till smör.

Jag ska slå mig ned på trottoaren när jag är trött och jag ska glufsa i mig allt som bjuds på varuhusdemonstrationerna och ringa i alarmklockor och dra min käpp längs staketet och ge tillbaka för min välanpassade ungdomstid. Jag ska gå ut i tofflor i regnet och plocka blommor i regnet och plocka blommor i andras trädgårdar. Och lära mig spotta.

Då kan man gå klädd i förskräckliga blusar och bli allt fetare och äta åtta korvar på en gång eller bara bröd och potatis under en hel vecka och samla pennor och kritor och ölunderlag och saker i askar.

Men nu måste vi ha käder som håller oss torra och betala vår hyra och inte svära på gatan och vara ett gott exempel för barnen. Vi vill ha vänner på middag och läsa tidningarna.

Men kunde jag inte börja så smått redan nu? så människor som känner mig inte skulle bli så chockerade och överraskade. När jag sen verkligenär gammal och börjar gå klädd i purpur.

Då är väl en ormhalsduk bra att börja med även om den inte är purpur.

Inga kommentarer: