måndag 13 oktober 2008

Fyrkantiga stickor



Äntligen kom mina fyrkantiga stickor de har varit på villovägar i Sverige några dagar men nu har de hittat hem till mig. Låter kanske lite konstigt med fyrkantiga stickor men de ska vara bra om man har artros i fingrar eller andra problem med händer och axlar de är så lätta och sköna att hålla i. Ser fram emot att prova dem och det vill till att de är bra för gratis var de inte. Stickorna kostade $19.85 men att få dem till Sverige kostade det dubbla. Tack min man för att du köpte dem åt mig.


På min kurs i stickning jorden runt har vi kommit en bit nu, vi började med flätstickning som finns i olika delar kanske främst på Aranöarna, den resan resulterade i en basker i alpacka med flätmönster, efter blockningen blev den lite stor i resåren men det ordnar sig nog med tiden annars får det bli resår i kanten.

Nästa stopp gjordes på Grönland och Norge med pärlstickning och tunna garner. Det blev ett par muddar, lite svårt att se hur det blev med svarta pärlor på svart garn men jag fick beställning på det.

Stopp nummer 3 blev också i Norge men även på Fair Isle- och Shetlandsöarna, det stoppet blev ett par muddar med Fair Isle mönster och ångad kabelfrans. garnet är ett tvåtrådig Kilaforsgarn som jag färgade själv på en kurs 1980.

Stopp nummer 4 var i Sydamerika där finns det inget bildbevis än kommer kanske tror det ska bli en liten väska/påse i alpacka.

Träff nr 5 kommer att bli spetsstickning från Estland och Färöarna och sista gången besöker vi Japan och får lära oss virka amigurumi.

1 kommentar:

Carina sa...

Jätte kul att läsa om stoppen från kursen. Jätte kul idé att lägga upp blogginlägget så.
Ska bli spännande att läsa om du tycker stickorna fungerar mot allt de lovar.