lördag 4 oktober 2008

Barcelona

Tillsammans med goda vänner tillbringade jag och maken några dagar i Barcelona och vi var inte ensamma.Det visade sig att det var en stor festival där just det veckoslutet, det var allt från lasershow, parader med Gigantiska figurer, eldprutande drakar och smådjävlar till vinprovning vid stranden och vad kunde passa bättre för ett vinprovargäng från Uppsala än att hamna där?

När vi bestämde resmål och datum tidigt i våras så var tanken att besöka någon vinproducent för att få se hur tillverkningen gick till och vi kom till ett av Spaniens största, Torres, det var stort.

Vi blev väl mottagna av guiden, som visade sig komma från finland, efter en stunds filmvisning var det dags för ett bild- och luktspel över året i vingården, när bildspelet var över fick vi ta plats i ett tåg som tog oss runt på "fabriksområdet" för en fabrik var det.

Tankarna där druvorna blev till vin var enormt stora och stod på rad, jag hann inte räkna hur många det var.

När runturen var över fick vi ett smakprov på ett av deras vita viner. Efter att ha handlat lite grand var det dags att ta sig till stationen för tillbakafärd till Barcelona.

Vi hann också med ett dopp i Medelhavet vid en liten stad som vuxit från en liten fiskeby till en semesterort för Barcelonabor, jag fastnade för en väldigt vacker gatuskylt, något sådant har vi inte där jag bor.

Jag är osäker på om jag kommer att återvända till Barcelona, Spanien ja, men kanske inte dit igen. Men man ska aldrig säga aldrig några sköna dagar var det i alla fall.

1 kommentar:

Carina sa...

Låter som ni haft en jätte härlig resa. Skulle vara kul att bada i medelhavet.
Intressant att läsa om tunnorna med vin. Det är inte den bilden jag har haft om vintillverkning. Jag trodde den gjordes i trätunnor.