onsdag 29 oktober 2008

Namnsdag

Idag har jag namnsdag, fick jag reda på när det damp ner ett sms från sonen J, jag var tvungen att tänka ett par gånger innan jag kom på att det var Viola som var dagens namn, att han kom ihåg att jag faktiskt heter det tycker jag är en bedrift då det är mitt tredje namn och alltså inget jag använder.

Kan väl inte påstå att det var ett namn jag var stolt över som barn, när min fröken i första klass envisades med att kalla mig just det, men det stämde kanske då jag var enormt blyg som barn.

Ännu en av Evelyn Clarks sjalar har sett dagens ljus hos mig. Jag inhandlade ett nystan av garnet Kauni färg EA, jag gillade garnet men visste inte riktigt vad jag skulle göra av det. Satt och surfade runt lite en kväll/natt när det inte gick att sova och såg ett mönster jag tyckte om. Evelyn Clarks mönster gillar jag att sticka efter, ganska lätta för en som inte är någon van spetsstickare. Själv blev jag nöjd med resultatet, men jag har hört andra som inte tycker man ska använda flerfärgat garn till spetsstickning då mönstret inte kommer till sin rätt då.

Tyvärr fick inte hela sjalen plats på bilden, men man kan få en aning om hur det blev och nog tycker jag att mönstret syns. Ett läckert garn är det allt, skönt att sticka med, här har inte fyrkantsstickorna varit med, de finns dock som rundsticka också har jag sett.

Mitt nästa projekt, som påbörjades i kväll, är en randig mössa i alpacka, jag är inte så förtjust i mössor, men blir det kallt så...

Jag känner mig lite velig, vill, vill inte, sticka Festivalsjalen som Eva i Stäket har lagt ut. Jag har ett entrådigt ullgarn även det inköpt på marknaden i höstas, som jag tror skulle passa så det är nog ganska troligt att det blir en festivalsjal, jag har ju flera tjejer, i olika åldrar, runt omkring mig som kanske skulle kunna tänka sig en sådan sjal.

2 kommentarer:

Carina sa...

Huga vad jag skäms!
Tänk att J har sådan koll men att jag inte hade en aning.
Stor kram på namnsdagen Garntrasslan.
Jag tycker o andra sidan att viola är ett vackert namn.

Din sjal blev super snygg trots att det var flerfärgat garn. Det blev en snygg effekt som gav den liv och den passar till så mycket nu.

Älskar dig!

Lissy sa...

Vännen jag firar inte namnsdag, har inte gjort sedan jag flyttade hemifrån.
Älskar dig också /kram